نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3560
-
الف
+

«طلاتپه» در خطر فروپاشی کامل

طبق اعلام اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان، منطقه «طلاتپه» خاستگاه گنجینه باختر در خطر فروپاشی کامل قرار دارد.

به گزارش آی فیلم 2، طبق اعلام اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان، منطقه «طلاتپه» که گنجینه باختر در سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی در آنجا کشف شد در خطر فروپاشی کامل قرار دارد.

بازگشت «گنجینه‌ باختر» پس از ۱۳ سال به افغانستان

«احمد حسین احمدپور» رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان، در پیوند با این منطقه باستانی اظهار داشت: برای حفاظت از این منطقه و دیگر محل‌های تاریخی این ولایت نیروی کافی وجود ندارد و غصب زمین‌های اطراف طلاتپه و حوادث طبیعی، محل کشف گنیجه باختر را تهدید می‌کند و این محل هنوز در میراث‌های جهانی یونسکو نیز ثبت نشده است.

گنجینه باختر ۴۲ سال پیش در منطقه طلاتپه در شمال شهر شبرغان، مرکز جوزجان کشف شد و یکی از بزرگترین گنجینه‌های جهان و شامل بیش از  ۲۰ هزار و ۶۰۰  قطعه طلا با اشکال مختلف، پارچه‌های زیور و سکه‌های به جای‌مانده از دوره‌های کوشانیان است. این گنجینه که به عنوان آثار بسیار ارزشمند و ماندگار تاریخی و نیز پشتوانه پولی افغانستان محسوب می شود، از ارزش بالایی برخوردار است.

این مجموعه آثار باستانی حدود ۱۳ سال قبل به بیرون از افغانستان منتقل و در موزیم‌‌های دستکم ۱۳ کشور به نمایش گذاشته شد. سرانجام حدود دو ماه پیش با کسب درآمد بیش از۳۰۰ میلیون افغانی (حدود ۴ میلیون دالر) به افغانستان برگردانده شد و در حال حاضر در بانک مرکزی افغانستان نگهداری می‌شود.

 گفتنی است چندی پیش رییس و شماری از اعضای مجلس نمایندگان در پیوند به گزارش‌هایی درباره انتقال غیر قانونی پول و طلا از طریق میدان هوایی کابل به خارج از کشور، نسبت به سرنوشت گنجینه طلایی باختر ابراز نگرانی کرده بودند.

همچنین «میررحمان رحمانی»؛ رییس مجلس نمایندگان گفته‌بود که نیاز است گنجینه طلایی باختر هرچه زودتر به یک کشور معتبر دیگر به عنوان امانت سپرده شود اما به دنبال نگرانی نمایندگان، گنجینه باختر در ارگ ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد.

بیشتر بخوانید:

مجلس نمایندگان: «گنجینه باختر» به یک کشور امن منتقل شود/ارگ: این کار خلاف منافع ملت افغانستان است

نمایش «گنجینه طلایی باختر» در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ع ا

نظر شما
ارسال نظر